Undervisningsopplegg

5 Ekspedisjon til Trolltunga

Trolltunga Foto: Asgeir Helgestad/Artic Light AS/visitnorway.com CC BY 3.0

Trolltunga har blitt et populært turmål for turister. Dessverre har mange av dem ikke erfaring med å ferdes i fjellet, og Røde Kors har hatt mange oppdrag i å redde turister ned herfra. Elevene skal lage en veiledning til turister på vei til Trolltunga i Hardanger.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • trekke ut viktig informasjon fra resultatene sine
  • fremstille informasjon oversiktlig i en veiledning
  • vurdere og velge ut hvilken informasjon og hvilke forberedelser som er nødvendig for en lengre fottur
  • lage en oversiktlig framstilling i valgt format

Tidsbruk

 

5A. Oppsummering så langt 20–30 minutter
5B. Lage veiledning for turister 70–90 minutter
TOTALT 90–120 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram tankekartet fra første økt.

2. Gjør deg kjent med dommerskjemaet. Dette kan brukes som det er eller endres ut fra elevenes innspill.

3. Hvis du vil involvere engelsk, kan elevene utarbeide brosjyren på engelsk.

Forsøk og praktisk arbeid

5A. Oppsummering så langt

Spør: I første økt av dette opplegget snakket vi om hva turistene trenger å vite før de legger ut på turen til Trolltunga? Har dere kommet på noe mer i løpet av opplegget? Bruk tenk-par-del . Utvid tankekart fra første økt. Be elevene se på notatene sine for å se hva de har samlet av informasjon underveis. 

Repeter oppdraget: Klassen skal lage en veiledning for turister som har tenkt å ta turen til Trolltunga. Elevene jobber i grupper, og gruppene velger selv i hvilket format de vil fremstille sitt bidrag (film, brosjyre, plakat ..)

 

Nettressurser

(visitnorway.no)
Forsøk og praktisk arbeid

5B. Lage veiledning for turister

Si: Nå skal dere bruke det dere har lært og informasjonen dere har samlet på refleksjonsnotatet deres for å løse oppdraget. Dere velger selv hvilket format dere vil bruke. Hva er viktig å tenke på for å lage en god veiledning? Bruk  tenk-par-del

Vis dommerskjema som viser hva de skal vurdere hverandre ut fra og endre eventuelt ut fra forslagene som kommer fram. 

La elevene jobbe med oppdraget to og to, mens du går rundt og veileder. 

La elevene lese om turen til Trolltunga her eller andre steder.

Nettressurser

(lommekjent.no)