Undervisningsopplegg

Økt 5: Feltarbeid: Løsmasser

I denne økta skal elevene

  • lete etter spor etter løsmasser i sin geotop
  • sammenligne egne funn med andres funn
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram utstyret.

Materialer og utstyr

  • internett
  • feltbøkene
  • GPS (eller mobil med GPS)
  • plastposer
  • merkelapper til prøvene
  • spade
  • løsmassekart
  • geobriller
Forsøk og praktisk arbeid

5A. Inne: Forbered feltarbeid – spor etter løsmasser

1. Forbered feltarbeid – spor etter løsmasser. Minn elevene på oppdraget – å finne spor etter is i geotopen og begrunne med egne observasjoner. For å undersøke dette i geotopen, må elevene forberedes.

  • Be elevene om å gå inn på NGU og finne løsmassekart for sin geotop.
    • Hvilke løsmasser kan de forvente å finne i sin geotop? Sammenlign med geobrillene/løsmasseatlaset.
    • Print ut kart og marker hvor dere skal gå ut i felt for å finne spor etter løsmasser. Lim kartet i feltboka.

2. Spør elevene: Er det noe mer dere må huske før dere går ut i felt? På dette tidspunktet bør elevene ha en del erfaring med å samle observasjoner i geotopen fra Utforsking 1 og 2, slik at de kan bli utfordret til å lage huskeliste i feltboka over ting de skal huske på i felt. Etter at elevene har jobbet med det, ber du noen grupper ramse opp hva de skal gjøre i felt – de bør komme frem til følgende:

  • Huskeliste over utstyr, som plastpose og merkelapper til å oppbevare og merke prøvene, og spade til å grave.
  • GPS (eller mobil med GPS)
  • Løsmassekart med plan for hvor de skal samle inn prøver
  • Geobriller for å observere og tolke løsmasser (løsmasseatlaset)
  • Huskeliste over gjøremål i felt:
    • Tegn skisse.
    • Beskriv observasjoner med ord.
    • Marker funnstedet på kartet.
    • Legg løsmasseprøven i en plastpose sammen med en papirlapp. Noter GPS-nummer på papirlapp og type løsmasse.
    • Ta bilde av terrenget rundt.
    • Hva tror dere at dere har funnet? Begrunn med observasjoner.
    • Husk at hvis dere ikke finner noe, er det også et resultat som må forklares.
    • Ta med prøver av det dere ikke klarer å gjenkjenne også.
Forsøk og praktisk arbeid

5B. Ute: Feltarbeid: Spor etter løsmasser

Elevene jobber i små grupper med å utføre oppgavene. Det holder at gruppa samler inn en prøve i fellesskap, men alle skal notere ned observasjoner i feltboka si.

  • Huskeliste over gjøremål i felt:
    • Tegn skisse
    • Beskriv observasjoner med ord
    • Marker funnstedet på kartet
    • Legg løsmasseprøven i en plastpose sammen med en papirlapp. Noter GPS-nummer på papirlapp og type løsmasse.
    • Ta bilde av terrenget rundt
    • Hva tror dere at dere har funnet? Begrunn med observasjoner
    • Husk at hvis dere ikke finner noe, er det også et resultat som må forklares.
    • Ta med prøver av det dere ikke klarer å gjenkjenne også.
Forsøk og praktisk arbeid

5C. Inne: Oppsummer feltarbeidet

1. Oppsummer feltarbeidet. La gruppene sammenligne sine funn med en annen gruppe. Minn elevene på at forskere må hele tiden sammenligne med sine funn med andres. Be dem sammenligne:

  • Har dere funnet de samme løsmassene? Eller forskjellig?
  • Hvor hentet dere prøvene fra? Har dere funnet løsmasseprøvene i nærheten av hverandre?
  • Bruk løsmassekartet over geotopen – stemmer kartet med løsmasseprøvene deres?

Oppsummer i plenum hva elevgruppene har funnet:

  • Hva fant dere?
  • Stemte kartet med løsmasseprøvene deres? Har dere forslag til korreksjoner av kartet, basert på deres observasjoner?
  • Hva betyr det dere har funnet, hva forteller det om isens historie i geotopen?

2. Oppdater «geobrillene» for løsmasser. Dersom elevene har tatt egne bilder av løsmasser i geotopen, kan de oppdatere geobrillene (løsmasseatlaset) i feltboka si med egne funn fra geotopen.