Undervisningsopplegg

Økt 3: Feltarbeid: Spor etter is i fast fjell

I denne økta skal elevene

  • lete etter spor etter is i fast fjell i sin geotop
  • sammenligne egne og andres funn
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    grunndrag, kvalitet, beskrivelse av typiske trekk
  • erosjon
    Prosess hvor materiale (stein, grus, sand) løsner fra jordoverflata og flytter fra et sted til et annet ved hjelp av rennende vann, havstrømmer, vind og isbreer. Det fører til nedsliting av landoverflaten.
  • løsmasse
    Stein, sand, silt, leire, torv og jord som ligger oppå fast fjell. Løsmassene i Norge har som oftest blitt dannet under og etter siste istid.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • plukking
    Prosessen som skjer når stein løsner fra underlaget under isbreen og fraktes videre av isen.
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • skuring
    Når isen beveger seg vil løsmateriale (stein) som er festet under den skrape og skure mot underlaget/fjellet.
  • spor i fast fjell
    Spor, hakk, striper og lignende i berggrunnen som indikerer at fjellet har vært dekket av is i bevegelse. Eksempler på spor i fast fjell er rundsva, skuringsstriper, svaberg, sigdbrudd, U-dal.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Skriv ut topografisk kart til hver elev.

Materialer og utstyr

  • topografisk kart
  • feltbøkene
Forsøk og praktisk arbeid

3A: Inne: Forbered feltarbeid

1. Forbered feltarbeid. Introduser feltarbeidet til elevene ved å spørre: Har det vært istid i vår geotop? Hvordan kan vi vite det? Elevene skal komme frem til at landformene de har sett på bildene er spor etter istid. Kan dere finne noen av sporene i deres geotop?

For å kunne undersøke spor etter istid i geotopen, må elevene forberedes før de går ut. Spør elevene: Har dere forslag til hvor dere tror at dere kan finne spor etter isen i geotopen? Be dem om å ta frem bildesamlingen av spor etter is i fast fjell. Spør: Har dere sett noen av disse landformene i deres geotop?

Eventuelt kan elevene bruke Google Earth og zoome seg inn på sin geotop. Spør: Kan dere se på satellittbildet hvor det er fast fjell? Hvis det ikke er mulig å få øye på fast fjell i Google Earth, kan dere prøve «street view» funksjonen. 

2. Finn ut hva elevene skal gjøre i geotopen og hvor de skal gå. Del ut topografisk kart over geotopen. Be elevene om å markere hvor de tror de kan finne spor etter is i fast fjell i geotopen, helst i gang – eller sykkelavstand fra skolen.

Før elevene går ut, ber du dem skrive ned i feltboka hva de skal gjøre når de kommer ut i felt:

  • Finn fast fjell.
  • Noter GPS-punktet og marker funnet på kartet.
  • Hvordan ser det faste fjellet ut? Kan du bruke geobrillene for spor etter is i fast fjell?
  • Dersom dere tror dere har funnet rundsva og/eller skuringsstriper: Bruk kompass til å finne retningen til stripene eller rundsvaet.
  • Tegn skisse av berggrunnen med striper/rundsva.
  • Beskriv observasjonene dine med ord.
  • Ta bilder av skuringsstripene/rundsvaet.
  • Hvis du ikke finner skuringsstriper eller rundsva: Tegn skisse av berggrunnen og beskriv det du ser og ta bilde. Begrunn hvorfor du tror at det ikke kan være skuringsstriper og rundsva (hvilke kjennetegn mangler). Hva kan være årsaken til at det ikke er skuringsstriper eller rundsva her? (Hva er den geologiske historien da?)
Forsøk og praktisk arbeid

3B. Ute: Utfør feltarbeid i grupper

UTE. Elevene jobber i grupper og utfører feltarbeidet i geotopen.

  • Finn fast fjell.
  • Noter GPS-punktet og marker funnet på kartet.
  • Hvordan ser det faste fjellet ut? Kan du bruke geobrillene for spor etter is i fast fjell?
  • Dersom dere tror dere har funnet rundsva og/eller skuringsstriper: Bruk kompass til å finne retningen til stripene eller rundsvaet
  • Tegn skisse av berggrunnen med striper/rundsva,
  • Beskriv observasjonene dine med ord
  • Ta bilder av skuringsstripene/rundsvaet
  • Hvis du ikke finner skuringsstriper eller rundsva: Tegn skisse av berggrunnen og beskriv det du ser og ta bilde. Begrunn hvorfor du tror at det ikke kan være skuringsstriper og rundsva (hvilke kjennetegn mangler). Hva kan være årsaken til at det ikke er skuringsstriper eller rundsva her? (Hva er den geologiske historien da?)
Forsøk og praktisk arbeid

3C. Inne: Oppsummer feltarbeid

1. Oppsummer feltarbeidet i plenum. Når elevene har vært ute og observert spor etter is i geotopen, bør de fortelle hva de har funnet. Be to og to grupper sette seg sammen og fortelle:

  • Hva fant dere? Hvor fant dere det?
  • Har dere funnet forskjellige spor?
  • Hva fant dere ikke? Og hva betyr det?
  • Var det vanskelig, var det noen observasjoner dere var usikre på?

Etter at to og to grupper har delt, spør hvert gruppepar om de kan oppsummere hva de kom frem til og hvordan de sammenlignet funnene sine. Skriv opp på tavla slik at dere får en samlet liste med spor etter isen som klassen har funnet.

Hvis dere har muligheten, kan elevene sammenligne funnene sine med en ekspertkilde. Enten en geoforsker i nærmiljøet eller en fagbok med lokal naturhistorie. Da kan elevene eventuelt supplere lista med spor etter is i geotopen.

2. Oppdater «geobrillene» for spor etter is i fast fjell. Dersom elevene har tatt egne bilder av spor etter is i geotopen, kan de oppdatere geobrillene (atlaset for spor etter is i fast fjell) i feltboka si med egne funn fra geotopen.