Hopp til hovedinnhold

Datalogging

TEMA

Datalogging

Moderne teknologi og datalogging har gitt oss muligheter til å gjennomføre nye og kanskje mer spennende og virkelighetsnære forsøk i skolen. Det betyr at vi kan gjøre forsøk som går veldig fort; forsøk som var umulige å få til uten automatisk logging med datamaskin. Det motsatte er også tilfelle – vi kan samle inn data over lange tidsrom uten at vi en gang behøver å være til stede.

Datalogging byod 8x5

Datalogging BYOD

Elevenes egne smarttelefoner og nettbrett kan brukes til masse.

Datalogging 8x5

Datalogging og ny teknologi i naturfag

Moderne teknologi og IKT er viktige elementer i naturfagundervisningen.

dataloggingGrunnskolen8

Datalogging – ein naturleg del av naturfag­under­visninga i grunnskulen

For å drive god naturfag-undervisning er det viktig at læraren har kunnskap i faget.

Dataloggingsforsøk om kraftstøt

Fysikkforsøk med datalogger

Skolelaboratoriet i fysikk ved UiO har laget forsøk som kan gjøres med datalogger i fysikk.

dataloggingGrunnskolen2

Kan bruk av dataloggere støtte læring knyttet til kroppens energiomsetning?

Det er 5 vesentlige ”tekniske” fordeler ved å bruke dataloggingsutstyr.

Relaterte temasider