naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Sikkerhet i naturfag
Retningslinjer når det gjelder sikkerheten i naturfagundervisningen.
Forord
Miljøene ved Skolelaboratoriene ved Universitetet i Oslo har ved flere anledninger utviklet sikkerhetsregler for naturfagundervisningen. Det første heftet kom i 1979 og var beregnet på videregående skole, det andre som ble utgitt i 1982, var for grunnskolen. Det siste heftet fra 1989 gjaldt også grunnskolen, men ble seinere anbefalt brukt også for videregående skole.
Ingen av disse heftene kan skaffes i dag. Det finnes ikke egne regler for sikkerhet på naturfagrom.
I 2004 reviderte Naturfagsenteret den siste utgaven av sikkerhetsreglene. I arbeidet med nettutgaven fra 2004 bidro følgende personer: Terje Kristensen, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO, Wenche Erlien og Anders Isnes, Naturfagsenteret, UiO og Vibeke Huseby, Lambertseter videregående skole.
Nåværende versjon (2013) er revidert av Naturfagsenteret. I 2013-utgaven har vi oppdatert teksten etter endringer i lovverket.
Det er viktig å lære elevene gode arbeidsvaner med hensyn til sikkerhet. Naturfagundervisningen har et oppdrageransvar når det gjelder omgang med risikofylte stoffer og situasjoner i hverdagen. Det er ikke mulig og heller ikke ønskelig å unngå alle risikofylte forsøk i skolen. Men der det er mulig å erstatte giftige og helsefarlige stoffer med mindre farlige stoffer, skal vi gjøre det. Hensikten med dette dokumentet er å gi lærere hjelp når det gjelder sikkerhet i naturfagundervisningen. Dokumentet innholder også tips om innredning av naturfagrom og arbeidsmetoder i undervisningen.