Forsøk og praktisk arbeid

Er det sammenheng mellom hvor mye vi går og hvor mye vi drikker?

  1. Skriv ned hvor mye du drikker og hvor mye du går hver dag gjennom en uke.
  2. Ta med resultatene tilbake til skolen.
  3. Lag et diagram der dere plotter hvor mye dere har gått mot hvor mye dere drikker.
  4. Diskuter hva dere har kommet frem til.
  5. Er det sammenheng mellom hvor mye dere har gått og hvor mye dere har drukket?
  6. Er det noe som gjør at målingene ikke er helt nøyaktige (feilkilder):
    • Har dere for eksempel brukt desilitermål hele tiden eller har dere måttet gjette hvor mye dere har drukket?
    • Har dere husket å skrive ned alt dere har drukket?
    • Har noen drevet med idrett der de ikke har telt skrittene? Det kan jo gjøre at vi blir veldig tørste og drikker mer uten at skrittene er registrert.

Faglig forklaring

Forbruket av vann på flaske har økt kraftig i Norge de siste årene. Drikkeflasker brukes ikke bare i sportslige sammenhenger, men har fått sin faste plass på pulten, i veska eller i bilen. Men trenger vi egentlig å drikke så ofte og mye? Alle kroppsfunksjoner er avhengige av vann, og under tøff fysisk aktivitet er det ekstra viktig å være i riktig vannbalanse. Men ved normal fysisk aktivitet finnes det ikke vitenskapelig grunnlag for at vi trenger å drikke mer enn 1 liter per dag. Vi kan også trene i opptil 1 time, før vi trenger påfyll med væske. Når man allikevel kjenner seg tørst under trening, er det nok fordi munnen blir tørr og fremkaller en tørstefølelse. Hvis man er usikker på om man får i seg nok væske,  kan det være en idé å se på urinen. Det er normalt at den er mørk i fargen om morgenen, men utover dagen blir den lysere hvis man får i seg nok vann.

Kommentarer/praktiske tips

Før de skal plotte resultatet sitt, bør dere gå gjennom hvordan de skal gjøre det.

Materialer og utstyr

  • skritteller, 1 per elev
  • elevark, 1 per elev
  • elektronisk regneark for eksempel Excel