Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Hvorfor har vi bein i kroppen?

I denne aktiviteten skal dere se på noen av funksjonene til skjelettet.

Hva skjer om vi tar bort skjelettet fra kroppen? Bruk grubletegningen og diskuter hvem som har rett svar.

 

Grubletegning: skjelett

 

 

Spør elevene hvordan vi kan finne ut hvem som har rett? Kanskje vil noen av elevene ha et godt forslag.

Slik kan dere undersøke spørsmålet nærmere:

  1. Lag et enkelt skjelett til et firbeint dyr eller et menneske ved hjelp av sugerør eller pinner. Bruk teip og hyssing til å feste "skjelettdelene" sammen.
  2. Form kroppen ved å klemme leire rundt skjelettet.
  3. Forsøk deretter å lage en tilsvarende kropp uten skjelett.
  4. Hvilken kropp er mest solid?

Kroppen blir holdt oppe av skjelettet. Diskuter andre grunner til at vi har skjelett.

Jenter som bygger kropper av plastelina

Faglig forklaring

I tillegg til å holde oss oppreist, beskytter skjelettet mange av organene i kroppen. Hodeskallen beskytter hjernen, og ribbeina beskytter hjerte og lunger. Musklene er festet med sener til skjelettet, noe som gjør at vi kan bevege oss. Rød beinmarg finnes inne i knoklene. Her dannes røde blodceller, blodplater, og hvite blodceller.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive skjelettet og muskler og gjøre rede for hvordan kroppen kan bevege seg

Materialer og utstyr

  • Sugerør eller pinner
  • Saks
  • Tape eller hyssing
  • Plastellina, leire eller Playdo-deig

Playdodeig (oppskrift til 10 barn):

  • 5 dl hvetemel
  • 2 dl salt
  • 2 ss sitronsyre
  • 2-1,5 ss matolje
  • 5 dl varmt vann
  • 1/2- 1 flaske konditorfarge

Kok opp vann. Bland i konditorfarge og olje. Bland sitronsyra i melet. Hell det varme vannet med farge og olje oppi. Elt det hele godt sammen til en deig. Deigen holder seg godt i plast.