naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Vannets kretsløp
Læringsmål
- Elevene skal kunne beskrive vannets ulike aggregattilstander og kunne beskrive egenskapene ved de ulike tilstandene.
- Elevene skal samle inn vannprøver i felt, ta vare på prøvene og analysere dem i klasserommet.
- Elevene skal kunne utføre ulike tester av vannprøver som temperatur, pH og saltinnhold, og gjøre rede for hva resultatene indikerer.
- Elevene skal skrive en rapport fra feltarbeidet og etterarbeid der de gjør rede for hva slags funn de har gjort.
Del 1: Teoretisk innledning og gjennomgang av målsetninger i klasserommet (ca. 1 time)
Gjennomgå teoretisk vannets ulike egenskaper som is, vann og damp. Demonstrere og gjøre enkle forsøk i klasserommet som smelting av is, koking av vann, kondensering på speil over kokende vann og kondensering på kald overflate.
Bruke vann som løsningsstoff for salt og sukker for å forklare forskjellene mellom å løse opp et stoff og bruke vann som transportmiddel av sedimenter som leir, silt, salt og stein.
Gjennomgå teoretiskvannets oppbygning ved hjelp av molekylmodeller. Vise hydrogenbindinger og hvordan disse kan brytes. Gjøre rede for vann som kilde til liv og som landskapsformer.
Gjennomgå vannets kretsløp og kartmateriell som elevene skal bruke for å finne frem langs en naturløype mellom skole og fjord. Gjennomgå hvordan vi samler inn prøver i felt og tar vare på disse til senere bruk.
Del 2: Feltarbeid (ca. 3 timer)
Feltarbeidet foregår langs bekkefaret som er markert på kartet. Utgangspunktet for dette bekkefaret er vannskillet som går langs Tangen sentrum. Fra skolegården renner vannet ut mot øst til Bunnefjorden. Elevene skal følge bekken og samle inn prøver underveis. Noen av disse prøvene skal analyseres i felt (temperatur, lukt, visuelt). Andre prøver skal testes i klasserommet i etterarbeidet.
Feltarbeidet foregår langs bekkefaret som er markert på kartet. Utgangspunktet for dette bekkefaret er vannskillet som går langs Tangen sentrum. Fra skolegården renner vannet ut mot øst til Bunnefjorden. Elevene skal følge bekken og samle inn prøver underveis. Noen av disse prøvene skal analyseres i felt (temperatur, lukt, visuelt). Andre prøver skal testes i klasserommet i etterarbeidet.
Post | Sted | moh | Beskrivelse/oppgaver |
1 | Skolegård | 90 | Nedfallsområde for regn. Avrenning til bekk/sumpområde. Observer berggrunn langs skolegård (gneis), frost-sprengt fjell og flyttblokker. |
2 | Sump | Vått område med sakte gjennomstrømning. Sjekk lukt og klarhet i vann. Grav i jordsmonnet, hva lukter det? | |
3 | Bekkefar | Lite bekkefar som fører vann på overflate mot Skoklefalltjern. Mye av tilsiget til tjernet går delvis under bakken. Hva slags tresorter finner dere langs bekkefaret? Finner dere dyrespor? Hva slags skogbunn går bekken gjennom? Finner dere steiner som skiller seg ut fra gneis? | |
4 | Skoklefalltjernet | 63 | Lite tjern med liten gjennomstrømning. Avdemmet mot syd av fjell og havbunnsavsetninger. Vann ledes i kulvert under riksvei. Kan dere observere amfibier langs bunn eller annet liv i og omkring tjernet? |
5 | Bekkefar | Vann, fall, glattskurt fjell, stein. Hva slags berggrunn renner vannet over? | |
6 | Sump | 53 | Sakterennende vann, mudderavsetninger i bekkefar. Stillestående vann. |
7 | Bekkefar langs vei | Fall, blankskurt bekkebunn. | |
8 | Utløp Ursvik | 0 | Tydelig sedimentering. Delvis sortert bunnmateriale. Leire/ mudderbunn i ytre områder, små stein/grus nærmere bekkeutløp. Tydelige skuringsstriper fra is på berget rundt. |
Del 3: Etterarbeid/evaluering
Gjennom feltarbeidet skal elevene bruke skjemaet under for å systematisere elevenes prøver og funn. Noen av postene skal fylles ut underveis. I klasserommet etter feltarbeidet blir resten av testene pH/ledningsevne gjennomført. De ulike testene skal danne grunnlag for en elevrapport.
Post | Prøvested | Temperatur (vann) |
Visuell |
Nærmiljø |
Ledningsevne | pH |
Sedimenter |
Hvor | Felt | Felt | Felt | Klasserom | Klasserom | Felt | |
1 | Skolegård | ||||||
2 | Sump | ||||||
3 | Bekkefar | ||||||
4 | Skoklefalltjernet | ||||||
5 | Bekkefar | ||||||
6 | Sump | ||||||
7 | Bekkefar langs vei | ||||||
8 | Utløp Ursvik |
Elevenes rapporter skal inneholde:
Innledning: Beskrive kort hensikten med feltarbeidet.
Teori: Forklare litt om teorien bak feltarbeidet og hva elevene skal lete etter/observere.
Gjennomgå feltarbeidet: Lage en utstyrsliste og evt. tegne de ulike delene av feltarbeidet/prøvetakningen.
Resultat - beskrive hvilke observasjoner som er gjort: Presentere måleresultater i tabell.
Vurdering/diskusjon: Prøve å forklare de observasjonene elevene har gjort med utgangspunkt i den teoretiske delen. Vurdere hva slags funn som er gjort, hvorfor funnene er slik og hva som kan ha påvirket disse resultatene.
Konklusjon: Beskrive kort hva elevene har sett og eventuelt hva de har lært.
Materialer og utstyr
- Termometer
- Vannprøveglass
- Spade
- pH-strips/indikator
- Rapporteringsskjema