naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Selve forsøket - dag 2
1. Ta platene ut av varmeskapet (dersom det ikke er noe vekst, må platene stå et døgn til). | |
2. Lys på platene med UVA-lys. 3. Tolk og forklar resultatet. |
Spørsmål
- Hvilke plater fikk du kolonier på? Forklar resultatet? Stemmer dette med det du forventet (her bør elevene sette opp en hypotese på forhånd)? Prøv å forklare eventuelle forskjeller fra det du forventet.
- Er det noen plater det ikke er kolonier på, hvorfor?
- Hvilke(n) plate(r) er en kontroll på om vi har fått transformert E. coli?
- Hvorfor har vi alltid med en negativ kontroll når vi transformerer? Hvilken plate er dette?
- Forklar hvorfor det er forskjell på fargen til koloniene på de ulike skålene under UV-lys.
- Hvilke faktor må være tilstede i omgivelsene(mediet) for at bakteriene skal fluorisere?
- Du lyste på plasmid løsning, den lyste ikke grønt (fluoriserte). Hvilke indikasjoner gir dette om kilden for fluoroscens?
- Varierer antall kolonier mellom skålene, eventuelt hvorfor kan det være slik?
- Er det god spredning på koloniene, hvorfor/hvorfor ikke?
- Du har nå genmodifisert en organisme til å bli antibiotika-resistent, er det betenkelig? Hvilke forholdsregler må vi ta på laboratoriet for å hindre spredning av slike bakterier?
Laboratorierapport
Fyll ut laboratorieskjema, denne skal med i labrapporten. Les mer om journal og rapportskriving (under bakgrunnsstoff).
Prøv å skrive rapporten som en helhet. Beskriv observasjonene i resultatdelen. Ikke svar punktvis på spørsmålene, men trekk dem inn som en del av diskusjonen.