naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- teknologi og forskningslære x og 1
Tidsbruk
- 2-3 ganger á 3 timer
Undersøkelse av prinsippet for moderne eggkoker
Er eggkokingen avhengig av at vannmengden tilpasses antall egg? Og i tilfelle hvorfor?
Moderne eggkokere bruker damp og ikke vann for ”koking” av eggene. I bruksanvisningen står det at dersom du skal koke ett egg, skal du bruke en viss vannmengde og dersom antall egg økes så skal vannmengden reduseres tilsvarende.
Elevenes utfordring er å finne grunnen til denne relasjonen mellom koketid og antall egg, og vise med forsøk at deres forklaring er riktig.
Elevene må skaffe seg bakgrunnskunnskap om hva som skjer inne i egget når det kokes og hvilke betingelser som kreves for denatureringen av eggproteinene. De må ut fra å studere eggkokerens oppbygning forstå virkemåten, og dermed se mulige grunner til problemstillingen i oppgaven. Den største utfordringen er å sette opp forsøk som belyser deres hypotese og som kan gi entydige svar.
Kommentarer/praktiske tips
- Start med å tipse elevene om å avklare om det bruksanvisningen beskriver om vannvolum og eggantall er sant. Er kokingen avhengig av at vannmengden tilpasses antall egg? Dette kan avklares før en begynner å undersøke hvorfor det er slik. Hvis dette ikke er tilfellet, hva skulle grunnen til veiledningen da være (f.eks. vannforbruk, energiforbruk)?
- Det er viktig å diskutere med elevene hva som skjer når egg kokes, og få dem til å studere eggkokerens oppbygning og dermed virkemåte.
- Det er viktig at de skriftlig setter opp en hypotese og planlegger forsøk for å belyse/avklare sin egen hypotese. Hovedutfordringen for elevene er å sette opp forsøk som belyser deres hypotese og om de får resultater som er entydige nok til å kunne trekke en konklusjon.
- Ved å inkludere utprøvingen av egen hypotese og vektlegge rapportskrivingen av prosjektet, vil dette prosjektet kunne dekke opp angitte kompetansemål og danne viktig grunnlag for å gjennomføre miljøprosjektet.
- Elevene setter stor pris på om en kjøper inn loff, slik at de kan nyte eggene etter koketestene.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i teknologi og forskningslære - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
- Teknologi og forskningslære X
- Den unge forskeren
- gjøre rede for hvordan et naturvitenskapelig prosjekt planlegges, gjennomføres og etterarbeides før det blir publisert
- Den unge forskeren
- Teknologi og forskningslære 1
- Den unge forskeren
- gjøre rede for hvordan et naturvitenskapelig prosjekt planlegges, gjennomføres og etterarbeides før det blir publisert
- Den unge forskeren
Materialer og utstyr
- eggkoker (f.eks. fra Claes Ohlsson)
- egg
kostnadsramme: 200 kr per eggkoker (engangsinvestering)
Forfatter
Morten Opsahl