naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Ekstern læringsressurs
KLIMASKOLEN: CO2
Vi har alle hørt om CO2 og om hvordan det påvirker klimaet. Men hvordan var det nå igjen? I denne artikkelen svarer Bjørn Samset på spørsmål om CO2.
harvest.as
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 7. årstrinn
- Fenomener og stoffer
- forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær
- Fenomener og stoffer
- Etter 10. årstrinn
- Forskerspiren
- identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk
- Fenomener og stoffer
- forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på
- Forskerspiren
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
- Forskerspiren
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
- Forskerspiren
- Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
- Bærekraftig utvikling
- Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Forskerspiren
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
- Forskerspiren