naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Relevante kompetansemål for datastyrt mikrodrivhus etter 7.årstrinn
Naturfag
Forskerspiren
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- formulere spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke en selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet
- forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid
- trekke naturfaglig informasjon ut fra enkle naturfaglige tekster i ulike medier publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Mangfold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undersøke og beskrive blomsterplanter og forklare funksjonene til de ulike plantedelene
- undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter
Teknologi og design
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, bygge og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, forklare virkemåten og beskrive prosessen fra idé til ferdig framstilt produkt
Matematikk
Geometri
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere egenskaper ved to- og tredimensjonale figurer og beskrive fysiske gjenstander innenfor teknologi og dagligliv ved hjelp av geometriske begreper
- bygge tredimensjonale modeller og tegne perspektiv med ett forsvinningspunkt
- beskrive og gjennomføre speiling, rotasjon og parallellforskyvning
Måling
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge passende måleredskaper og utføre praktiske målinger i forbindelse med dagligliv og teknologi og vurdere resultatene ut fra presisjon og måleusikkerhet
- anslå og måle størrelser for lengde, areal, masse, volum, vinkel og tid og bruke tidspunkt og tidsintervaller i enkle beregninger
- velge passende måleenheter og regne om mellom ulike måleenheter
- forklare oppbygningen av mål for areal og volum og beregne omkrets og areal, overflate og volum av enkle to- og tredimensjonale figurer
- bruke målestokk til å beregne avstander og lage enkle kart og arbeidstegninger
Statistikk og sannsynlighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge og gjennomføre datainnsamling tilknyttet observasjoner, spørreundersøkelser og eksperimenter
- representere data i tabeller og diagrammer framstilt digitalt og manuelt, samt lese, tolke og vurdere hvor hensiktsmessige disse er
- finne median, typetall og gjennomsnitt av enkle datasett og vurdere dem i forhold til hverandre
Kunst og håndverk
Design
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
- bruke ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer
Arkitektur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bygge modeller av hus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger