Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • kunst og håndverk
  • matematikk
  • naturfag

Økt 2: Design din egen lampeskjerm

Her skal vi se på en del av ei lampe, nemlig lampeskjermen. Elevene skal lage en lampeskjerm ut fra en kravspesifikasjon. Målet med opplegget er at elevene skal arbeide tredimensjonalt og teste ut ulike materialer og teknikker for å designe et produkt.

Undervisningsopplegget bygger på analysen av eksisterende lamper i Lampe som system. Arbeidet består i å anvende disse erfaringene til å lage en lampeskjerm etter kravspesifikasjon som er gitt av lærer. Krav til utstyr blir enklest dersom kravspesifikasjonen inneholder oppdrag om å lage en hengelampe.

Det er viktig at lampeskjermen er funksjonell, oppfyller kravspesifikasjonen og at designeren viser forståelse for formale virkemidler i tredimensjonal form som flate, lys, skygge, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom. Eleven analyserer kravspesifikasjonen, og velger materialer og form basert på erfaringene fra forarbeidet i kunst og håndverk.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • designe og lage lampeskjerm til ei lampe.
  • begrunne valg av egnet materiale ut i fra en gitt kravspesifikasjon.
  • bruke formale virkemidler i designet og fortelle om disse.
  • fortelle om egenskaper ved materialer, teknikker og verktøy som er brukt i lampeskjermen.

Bærekraftig utvikling og gjenbruk

Design av lampeskjermen kan kobles opp mot arbeid med bærekraftig utvikling og gjenbruk ved at elevene samler på emballasje og annet avfall. Dette blir brukt som materiale til å lage lampeskjermen. Eksempler kan du se på denne nettsiden.

 

Vurdering

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsmålene. Når det gjelder kunst og håndverk, er det viktig at elevene skal lære og erfare gjennom tredimensjonal arbeid i en estetisk dimensjon. Eleven skal eksperimentere med ulike materialers gjennomskinnelighet.

Kjennetegn på høy måloppnåelse

Eleven viser en god forståelse av kravspesifikasjonen har laget en lampe som ivaretar denne. Der det er benyttet geometriske former som utgangspunkt, viser eleven en god forståelse av disse, og har bearbeidet formen vesentlig. Eleven har benyttet formale virkemidler som linje, flate, tekstur, negativ og positiv rom og overlapping bevisst. Eleven har begrunnet valg av materialer, teknikker og form, og kan begrunne valgene.

Materialer og utstyr

  • balsatreplater og -lister
  • kalkerpapir
  • rispapir
  • tegnepapir
  • skjærekniv
  • saks
  • sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
  • skjærematte
  • lim
  • nål
  • broderitråd
  • hyssing
  • kapa-papp til tredimensjonale skisser
  • ev. gjenbruksmaterialer 
  • ledning med lampesokkel og stikkontakt
  • lyspære
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha

Tema

Kan utføres i sammenheng med

Nettressurser

(boredpanda.com)