Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • kjemi 1

Tidsbruk

  • To timer

«Lett» og «light» – hva betyr egentlig det?

Noen ting flyter i vann, mens andre synker. I blant er det slik at produkter merket «lett» eller "light" flyter, mens andre slike produkter synker. Hvordan kan dette ha seg? Det er tydelig at "lett"/"light" brukes ulikt i ulike sammenhenger.

Cola light vil normalt flyte opp mens sukkerholdig cola vil synke, mens for majones skjer tilsynelatende det motsatte: lettmajones ("light") synker mens ekte majones flyter opp! Hvordan kan dette ha seg? Foto: Erik Fooladi Cola light vil normalt flyte opp mens sukkerholdig cola vil synke, mens for majones skjer tilsynelatende det motsatte: lettmajones ("light") synker mens ekte majones flyter opp! Hvordan kan dette ha seg? Foto: Erik Fooladi

Mange har kanskje sett det klassiske demonstrasjonsforsøket der vi kan se at en boks med light-brus flyter opp i vann, mens en tilsvarende boks som ikke er light-brus synker. Dette er en artig demonstrasjon i seg selv, men her skal vi vise en utvidelse av dette demonstrasjonsforsøket som kanskje kan bidra til en noe dypere forståelse av noen sentrale begreper. I tillegg foreslår vi et oppfølgende elevforsøk med utforskende preg.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen
      • forklare hvordan stoffer er bygd opp, og hvordan stoffer kan omdannes ved å bruke begrepene atomer og molekyler
  • Etter 10. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere testbare hypoteser, planlegge og gjennomføre undersøkelser av dem og diskutere observasjoner og resultater i en rapport
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke egenskaper til noen stoffer fra hverdagen og gjøre enkle beregninger knyttet til fortynning av løsninger
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Forskerspiren
      • planlegge og gjennomføre ulike typer undersøkelser med identifisering av variabler, innhente og bearbeide data og skrive rapport med diskusjon av måleusikkerhet og vurdering av mulige feilkilder

Læreplan i kjemi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Kjemi 1
    • Vannkjemi
      • gjøre rede for vann som løsemiddel for polare og upolare stoffer
      • lage løsninger med ulike konsentrasjoner ved hjelp av innveiing og fortynning