Nyhetsarkiv

Spiss 2013

Publisering av årets SPISS-artikler er i gang (22.05.2017)

Publisering av forskningsartikler i SPISS fra skoleåret 2016/17 er i gang. Foreløpig er det lagt ut ni artikler og ytterligere tre artikler vil bli publisert i nærmeste framtid.

9.4 Kva kan stoppe lydbølger NN

Nye grubleteikningar ( 9.05.2017)

Nå har vi endeleg omsett fleire grubleteikningar! Tema er eigenskapar til materiale, fysiske og kjemiske endringar og lyd.

Naturfag 1/17

Naturfag 1/17 ute nå (24.04.2017)

Kreativitet er temaet for vårutgaven.

Merethe Frøyland / Hilde Færevik 140x140

DEBATT: Riktig diagnose, feil medisin (22.02.2017)

I debatten etter Kristin Skogen Lunds utspill om realfag versus humaniora, er det et viktig poeng som blir oversett av alle: det er for sent å sette inn tiltak på universitetsnivå.

nakhla mars meteoritt sem

Nytt undervisnings­opplegg gir djup læring gjennom utforsking (13.02.2017)

I Cella som system må elevane undersøkje om ein meteoritt kan innehalde spor av liv i verdsrommet.

TRESLAG i Norge

Treslag i Norge (11.01.2017)

App frå Skogkurs om dei vanlegaste treslaga våre. Naturfagsenteret var ein av fleire samarbeidspartnarar.

naturfag.no logo

Ti på topp på naturfag.no i 2016 (sånn ca.) ( 3.01.2017)

Dette var dei mest brukte ressursane på naturfag.no i 2016.

Morten Dæhlen / Merethe Frøyland 8x5

DEBATT: Realfag er også naturfag ( 1.11.2016)

Det er viktig og riktig at matematikk får oppmerksomhet, men realfag er mer enn matematikk.

Kvantefysikk: Einstein 8x5

Nytt Viten-program: Kvantefysikk (26.10.2016)

Bli med inn i kvantefysikkens forunderlige og fascinerende mikroverden.

Naturfag 2/16

Naturfag 2/16 ute nå (13.10.2016)

Hovedtema for nyeste Naturfag er samhandling og samspill i skole og barnehage.

DNS-konferansen 2016: Opning ved Merethe Frøyland 8x5

Raud tråd gjennom oppstarten for Den naturlege skulesekken (20.09.2016)

– Viktig for oss å inspirere og motivere lærarar og skuleleiarar til å vidareføre jobben med å implementere utdanning for berekraftig utvikling på eigen skule, seier prosjektleiar Eldri Scheie.

Naturfagkonferansen 2016, 8x5

Naturfagkonferansen 2016 ( 1.09.2016)

Naturfagkonferansen 2016 vert torsdag 20. oktober, og vi kjem òg til å ha tilbod fredag 21. for dei som ynskjer det.

Skyer

Miljølæres forskningskampanje 2016: Skyer (26.08.2016)

Kampanjen passer alle trinn og gjennomføres i løpet av september-oktober.

grubletegning klimaendringer

To nye bolkar med grubleteikningar (17.08.2016)

Vi har omsett to nye bolkar med grubleteikningar: "Levande organismar og miljøet deira" og "Miljøspørsmål".

Spiss 2013

Nye artikler i Spiss (23.05.2016)

Vi har startet publiseringen av årets utgave av Spiss, tidsskriftet for og av elever i teknologi og forskningslære. De første artiklene er allerede lagt ut og flere artikler vil komme etter hvert. 

Huden glemmer ikke

Huden glemmer ikke (20.05.2016)

Hva er UV-stråler og hvordan påvirker sol og solarium kroppen? Kreftforeningen har i samarbeid med Statens strålevern utarbeidet et undervisningsopplegg om UV-stråling og solbeskyttelse, som passer for ungdomsskole og videregående.

Naturfag 1/16

Nytt Naturfag! (29.04.2016)

Vårens nummer av Naturfag handler om tid. Les om fossiler og bakterier, klokker og aldring!

Grubleteikning ballong

Stadig flere bruker naturfag.no ( 4.03.2016)

naturfag.no tilbyr gratis undervisningsopplegg i naturfag for skoler og barnehager. I 2015 hadde nettstedet en økning i trafikken på hele 15 %.

skolekassa

Ressurser for barn i asylmottak (10.02.2016)

Skolekassa.no er en nettportal med læringsressurser der barn og unge som bor i asylmottak kan lære norsk, naturfag og andre fag.

IMG_0191

Ungdomsskoleelever forsker på Arktis ( 4.02.2016)

På Arctic Frontiers-konferansen diskuterer forskere, politikere og økonomer den bærekraftige utviklingen i Arktis. På Arctic Frontiers – Science for Schools får ungdomsskoleelever sjansen til å gjøre akkurat det samme.

1.11 Pollinate, fertilise or germinate NN

Nye grubleteikningar! (28.01.2016)

Vi har omsett ein bolk med nye grubleteikningar som passar for litt eldre elevar. Ni bolkar til kjem etter kvart!

Naturfagsenteret

Ti på topp på naturfag.no i 2015 (18.01.2016)

Her er ei oversikt over dei mest brukte ressursane på naturfag.no i 2015. Kor mange av dei har du brukt sjølv?

 

Belgfrukter

FNs år for ... belgfrukter!? (15.01.2016)

I år er det FNs internasjonale år for belgfrukter, men kva er det? Og kvifor?

Merethe Frøyland

Merethe Frøyland er ny leder for Naturfagsenteret (11.01.2016)

Merethe Frøyland oppholder seg i mange rom og har ambisjoner om å utvide læringsrommet i naturfagene.

klimafilm

Klimafilm med støttespråk (16.12.2015)

Klimafilm er nå tilgjengeleg med støttespråk. Filmar og oppgåver er tilgjengeleg på engelsk, sorani, kurmanji, arabisk og somali, og oppgåver også på nynorsk. 

Klimatoppmøte i skolen

Klimatoppmøte (27.11.2015)

I disse dager er det aktuelt å gjennomføre klimatoppmøte i skolen – et rollespill om klimaforhandlinger. Elevene skal representere et land eller en organisasjon eller være journalist – hvem har de beste argumentene? 

Teddynaut

Hvor skal teddynauten reise? (23.11.2015)

Romskipet Aurora på Andøya inviterer barneskoler (småtrinnet) og barnehager til å delta i en spennende konkurranse.

CanSat-konkurranse

Bygg en brusbokssatellitt (23.11.2015)

Nordic ESERO inviterer videregående skoler fra Norge, Sverige og Finland til å delta i en spennende konkurranse. Påmeldingsfrist: 1. desember

Pepperkakehus - listebilde

Aktiviteter for jule- og adventstiden (23.11.2015)

Pepperkake­konstruksjon, julekake­kjemi, lyspynt... Naturfag i desember kan både gi variasjon og smake godt.

fotspor

Månedens app – november ( 9.11.2015)

Fotspor består av en mobilapp og et redigeringsverktøy du kan bruke til å lage fire ulike typer digital vandring: åpne poster, skattejakt, natursti og historisk vandring.

klimaprisen 2015

Klimaprisen 2015 ( 5.11.2015)

Bakklandet barnehage og Eide skole har fått Utdanningsforbundets klimapris 2015. Vi gratulerer!

Bærekraft

Bærekraft – nytt undervisnings­opplegg (13.10.2015)

Animasjonsfilmer og tverrfaglige læringsaktiviteter om bærekraftig utvikling tilpasset 7. trinn.

Phases of the Moon (Android/Apple)

Månedens app – oktober ( 9.10.2015)

Phases of the moon kan være en morsom innledning til en utforskning. Hvorfor får vi månefaser og hvorfor får månen den vuggende bevegelsen som appen viser så godt?

avfallsforebygging

Undervisnings­opplegg om avfalls­førebygging (10.09.2015)

I Noreg er vi gode på kjeldesortering og gjenvinning, men det held ikkje. Vi må førebygge avfall slik at avfallsmengda blir redusert. Elevhefte og lærarrettleiing er utvikla av Nordisk råd.

Utdanningsforbundet

Utdannings­forbundet sin klimapris ( 9.09.2015)

Kan du – eller nokon du kjenner – vere ein aktuell kandidat til å få Utdannings­forbundet sin klimapris?

Kunnskapsdepartementet

Kunnskapsministeren lover meir naturfag ( 9.09.2015)

Regjeringa vil gi ein time meir naturfag i uka i barneskolen frå neste skoleår.

Friluftlivets år

Undervisningsopplegg om allemannsretten (28.08.2015)

I forbindelse med Friluftslivets år er det laget flere ressurser om allemannsretten. Bl.a. tverrfaglig opplegg med filmer, musikk og spill, lesetekster, tips til uteaktiviteter og tester.

Mission X: Tren som ein astronaut listebilde

Mission X: Tren som ein astronaut (19.08.2015)

Internasjonalt prosjekt for barnetrinnet med fokus på fysisk aktivitet og ernæring. Elevane kan blant anna ha styrketrening for mannskapet, vandre i rommet, hoppe til månen og klatre opp på eit fjell på Mars.

Realfagsdugnad

Over 1000 frivillige skal ut på realfagsdugnad i høst (17.08.2015)

1034 frivillige nordmenn står i disse dager klare til å bli invitert til skoler i hele Norge. 

Forskningskampanjen 2015 smak deg frem

Forsknings­kampanjen (10.08.2015)

Smak deg frem! Klasser som melder seg på høstens forskningskampanje får tilsendt et forsøkssett med utstyr til å gjennomføre en smaks- og dufttest. Meld på i dag!

forskerføtter begrepsvegg

Begrepslæring – utgangspunkt for dybdelæring (25.06.2015)

Ludvigsenutvalget bruker Myklerud skole på Nesodden som eksempel når de omtaler dybdelæring, som er ett av de mest sentrale begrepene i utredningen.

rynkerose

Reportasje: Fotojakt på farlig ugress og hagerømlinger (24.06.2015)

Uniforum skriver om Fotojakten på svartelista arter. Også andre medier løfter fram dette viktige temaet. 

Fotojakten svartelista arter

Vinnarar av Fotojakta på svartelista artar! (22.06.2015)

Vi takkar alle deltakarar og bidragsytarar i vårkampanjen 2015. Av 99 deltakarar har vi valt ut eitt bidrag i kvar av aldersgruppene barnehage, 1.–4. trinn, 5.–7. trinn, ungdomstrinn og vidaregåande skole.

Fredrik II Borregaard

Ludvigsen-utvalget løfter fram Frederik II videregående skole (19.06.2015)

Ludvigsen-utvalget har overlevert utredningen sin til kunnskapsministeren og peker på prosjektet Miljøforsk ved Frederik II videregående skole.

nysgjerrigper.no

Vinnarane av Årets Nysgjerrigper 2015 (10.06.2015)

6. klasse ved Haus skule på Osterøy utanfor Bergen vann Årets Nysgjerrigper 2015 med forsking på skrittlengd og -mengd. Naturfagsenterets gjeve Naturfagpris gjekk til  1.–4. trinn ved Konsvik skole i Lurøy kommune: Korleis kan fargane på himmelen fortelle om vêret?

Udir

Vurdering i teknologi og forskningslære (18.05.2015)

Nå finn du vurderte eksamenssvar i teknologi og forskningslære 2 på udir.no. Dei seks eksamenssvara er frå eksamen våren 2014. Karakterane er grunngjevne ut frå kjenneteikn på måloppnåing i eksamensrettleiinga.

Jakten på den gode energi

Ny filmserie om energi (11.05.2015)

Energisenteret har laga filmserien Jakten på den gode energi. Elektromagnetisk induksjon, bioenergi, vindenergi, solenergi og vassenergi blir forklart på ein ny og spennande måte.

Naturfag 1/15

Nytt nummer av Naturfag! ( 4.05.2015)

Vårens Naturfag-nummer handlar om jord – i samband med FNs internasjonale år for jordsmonn. Visste du at 1/4 av alt liv på jorda lever i jord?

Vårkampanjen 2015

Fotojakten på svartelista arter! ( 4.05.2015)

Antallet fremmede arter i Norge øker, og arter som truer biomangfoldet havner på norsk svarteliste. I år utfordret Naturfagsenteret alle barn og unge til å fotojakte på svartelista arter! 

Jordskjelv temaside

Jordskjelv (27.04.2015)

I samband med jordskjelvtragedien i Nepal har vi samla undervisningsaktivitetar som kan hjelpe elevane til å forstå dei geofaglege forholda som ligg bak eit jordskjelv. 

Samordna opptak

Fleire vil bli lærarar og realistar (23.04.2015)

Tal frå Samordna opptak viser ei solid auking i søkartal til realfag og lærarutdanningane. 

Utdanningsdirektoratet

Hva kreves til eksamen på videregående? (20.04.2015)

Utdanningsdirektoratet har nå publisert vurderte eksamensbesvarelser i blant annet biologi og fysikk, flere fag kommer. Karakterene er satt ut fra fagets kjennetegn på måloppnåelse til sentralt gitt eksamen.

Strandrydding

Strandryddedagen ( 7.04.2015)

Strandryddedagen er ein nasjonal dugnad der fleire tusen frivillige ryddar dei lokale strendene sine frie for søppel ein laurdag i året med mål om eit søppelfritt Noreg.

vann elver våtmarker hefte

Historier om vann, elver og våtmarker ( 3.03.2015)

Hefte med historier om livet i våtmark, vann og vassdrag som kan inspirere til å lære mer om vår unike natur.

Vårtun barnehage diplom

Forskerfrøprisen 2014 ( 4.02.2015)

Vi gratulerer Eik Vestre barnehage og Vårtun barnehage med Forskerfrøprisen 2014!

Realfagkonferansen 27. april 2015

Realfag­konferansen 27. april 2015 ( 4.02.2015)

Velkommen til Realfagkonferansen 2015!

Mandag 27. april er dagen for årets Realfagkonferanse, og stedet er Realfagbygget, NTNU Gløshaugen i Trondheim.

Friluftlivets år

2015 er friluftslivets år (12.01.2015)

Den offisielle åpningen av friluftslivets år er 13. januar. Da skal også mange av landets ordførere overnatte ute som en del av markeringen. Alle oppfordres til å ta ei #nattinaturen.

Merethe og Kari Beate

Lærerløftet som glemmer eleven ( 5.12.2014)

Kronikk: Hvordan kan vi som videreutdanner lærere vite at det vi underviser fører til bedre undervisning for elevene?

Program 17.september

Fra årets Nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken! (26.09.2014)

Onsdag 17. september deltok omkring 350 lærere og skoleledere fra 163 DNS-skoler på årets nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken.

UiO

Disputas: Små forskere lærer naturfag (25.09.2014)

Mandag 29. september vil Anne Bergliot Øyehaug forsvare sin avhandling for graden ph.d. på Blindern i Oslo. 

International Partnership Network

Internasjonal pris til Lektor2 (17.09.2014)

Global Best Award er tildelt Lektor2-prosjektet, eit samarbeid mellom skole og næringsliv for å fremme realfaga.

lektor 2 - kvadratisk

Positiv rapport om Lektor2 (12.09.2014)

NIFU har evaluert Lektor2-ordningen og konkluderer med at lærere og bedriftsansatte er svært positive når de vurderer innsats opp mot utbytte.

nysgjerrigper.no

Vinnarane av Årets Nysgjerrigper ( 4.06.2014)

Elevar på 7. trinn ved Hallagerbakken skole i Oslo forska på kva som avgjer kor mykje noko luktar – og vann gull i Årets Nysgjerrigper. Naturfagsenterets Naturfagpris gjekk til  6. og 7. klasse ved Gjerøy skole i Rødøy/Nordland: Kor mange heliumsballongar treng eit barn for å lette?

lektor 2 - kvadratisk

Om Lektor2 på TV2 (29.04.2014)

Sjå reportasjen frå TV2 om korleis Lektor2-ordninga motiverer i naturfag og matematikk.

Energiskolene -kun bilde

Energiskolene videreføres i 2014-2016 (13.04.2014)

Olje- og energidepartementet vil videreføre finansieringen av prosjektet Energiskolene i perioden 2014-2016. Prosjektet skal stimulere interessen for energisektoren blant elever i videregående skole. Energiskolene ledes av Naturfagsenteret.

UiO

Stipendiatstilling i naturfagdidaktikk ( 2.04.2014)

Universitetet i Oslo, ILS, lyser ut stipendiatstilling i naturfagdidaktikk med søknadsfrist 23. april. Les utlysinga for meir informasjon.

Forskerføtter og leserøtter

Forskning.no om Forskarføter og leserøter (18.03.2014)

Les kva forskning.no skriv om korleis elevane skal bli flinkare i naturfag  gjennom Forskarføter og leserøter.

forskningNO

Feil fokus i feltarbeid (27.01.2014)

Forskning.no har skrive om doktorgradsarbeidet til Kari Beate Remmen ved Naturfagsenteret. Kvifor feilar vidaregåandeelevar i praktiske oppgåver som barneskolebarn klarar heilt fint?