Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Modell av sola, jorda og månen

Det er ikke lett å forstå hvordan jorda og månen går rundt sola. Men om dere lager en modell hvor dere selv imiterer planetsystemet og går i banene, kan det bli lettere.

Tre elever skal være sola, jorda og månen. Sola skal står i ro. Mens jorda og månen skal gå i sirkler som illustrert på bildet under. Det kan være lurt å starte med at månen er i bevegelse og at jorda står i ro. Deretter kan både jorda og månen bevege seg. Månen skal ha ansiktet vendt mot jorda hele tiden.

Figur 1: Banen til jorda og måne rundt sola Figur 1: Banen til jorda og måne rundt sola

Slukk lyset i rommet. Sola skal lyse med en lommelykt på jorda. Jorda skal stå i ro, mens månen går rundt jorda. Hvis månen holder en ballong i hånden, kan det være lettere å se månefasene.

Figur 2: Sola lyser mot jorda og månen Figur 2: Sola lyser mot jorda og månen

Faglig forklaring

Denne modellen viser banene til jorda og månen rundt sola. Animasjonen i margen til høyre viser hvordan dette skjer i bevegelse. Denne animasjonen er kanskje for komplisert for elever på 1. og 2. trinn, men kan være nyttig for deg som lærer.

Modellen kan være utgangspunkt for å snakke om følgende tema:

Figur 1:

  • Jorda går rundt sin egen akse en gang per døgn
  • Siden som vender mot sola har dag og den andre siden natt
  • Jorda bruker ett år på en runde rundt sola
  • Månen bruker en måned eller ca. 29,5 dager på en runde rundt jorda
  • Månen går rundt sin egen akse en gang per runde rundt jorda
  • Månen har bundet rotasjon, dvs at den alltid har samme side mot jorda
  • Jorda og månen beveger seg mot klokka når de roterer

Figur 2

  • Månefaser
  • Solformørkelse
  • Måneformørkelse

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • bruke animasjoner og andre modeller til å beskrive planetenes og månens bevegelser, og forklare hvordan årstider og månefaser oppstår

Materialer og utstyr

  • gensere eller plakater som angir sola, jorda og månen
  • lommelykt
  • et rom som kan bli helt mørkt
  • ballong

Tema

Nettressurser

(naturfag.no)
En film fra ressurspakken "i praksis: naturfag på 1.-7. trinn". Filmene skal inspirere og danne grunnlag for metodiske diskusjoner.