Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Hvor
  • Inne
  • Naturfagrom
  • Undervisningsrom
Passer for
  • barnetrinn 5-7
Tidsbruk
  • 1,5 timer

Lag et instrument som måler lungekapasitet

Lufta vi puster inn skaffer oksygen til kroppen vår. Hvor mye luft kan dine lunger trekke til seg? Dere skal lage et apparat for å måle lungekapasiteten deres.

  1. Lag en måleskala på flaska: Hell 0,5 l vann i flaska om gangen, og merk av med pennen hvor høyt vannet når opp i flaska.
  2. Hell vann nederst i baljen.
  3. Hold foran åpningen på flaska og plasser den ned i baljen med vann. Når tuten er under vannoverflaten, kan du ta vekk hånden som sperrer for åpningen.
  4. Lirk den enden av sugerøret som er nærmest knekken inn i flaskehalsen uten at det kommer luft inn i flaska. Få en medhjelper til å holde flaska litt opp fra bunnen slik at sugerøret ikke kommer i klem.
  5. Fyll lungene med luft og blås i flaska slik at vann bobler ut.
  6. Hvor mange liter luft klarer du å blåse inn?
  7. Noter resultatet og gjenta forsøket minst 3 ganger.
  8. Regn ut gjennomsnittet. Resultatet viser sånn omtrent hvor mye luft det er plass til i dine lunger.

Faglig forklaring

Fra vi er født til vi dør, suger lungene til seg luft og slipper den ut igjen. Fra lufta henter lungene oksygenmolekyler som de sender videre med blodet til hele kroppen. Samtidig, gir lungene fra seg gassen karbondioksid. Den blir dannet når kroppen bruker oksygen og næringsstoffer til å skaffe seg energi. I mange idretter er det viktig å ha plass til mye luft i lungene slik at kroppen får nok oksygen når den jobber hardt.

Hvis du trener mye utholdenhetstrening, ved å for eksempel løpe eller sykle langt, vil du gradvis får større evne til å suge luft inn i lungene. Du får bedre kondisjon.

Kommentarer/praktiske tips

4 liters flasker får dere tak i på bensinstasjoner. De har tomme flasker som dere sikkert kan få.

Dersom forsøket gjøres med elever i 1.-3. trinn kan det være at det holder med 1,5 liters brusflasker. Da må dere merke av for hver desiliter og bruke desilitermål.

Når de skal finne ut hvor mye de har blåst ut, er det flaskens totale volum minus det som er igjen av vann de skal regne ut. Det er altså ikke mengden vann som er igjen som angir lungekapasitet. Pass på at de har forstått dette og pass på å trekke fra dersom det var luft i flaska da forsøket startet.

  • Lungekapasistet 1
  • Lungekapasitet 2
  • Lungekapasitet 3
  • Lungekapasitet og sittehøyde

Materialer og utstyr

Elevene jobber i grupper på 2-4.

  • elevark for utfylling av målinger, 1 per elev
  • 4 litersflaske, 1 per gruppe
  • merkepenn,1 per gruppe
  • litermål, 1 per gruppe
  • sugerør med trekkspillknekk, 1 per elev
  • balje hvor det er plass til 5 liter vann, 1 per elev