naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
Speilkino
I dette forsøket skal du se på egenskaper til et speil.
- Under er det en del tegninger (du finner dem også som vedlegg). Du skal bruke dem etter tur. Sett speilet langs streken på tegning a). Ta tak i et av de øverste hjørnene på speilet med tommelfingeren og pekefingeren. Sving speilet hurtig opp og ned. Et hjørne skal hele tiden være i kontakt med bordet. Når du svinger speilet opp og ned, vil du vekselvis se tegningen bak speilet og speilbildet av tegningen foran speilet.
- Prøv de andre tegningene også. I tilfellet d) synes flekken å stå stille. Undersøk om det er sant at:
- Punktene ligger på en normal til speilet.
- Punktene har samme avstand til speilet. Bruk en linjal og mål om dette stemmer. Lag figurer til speilkinoen selv. La andre grupper prøve dem.
- Flere ting du kan gjøre: I mange ukeblad og aviser finnes det oppgaver som går ut på å finne forskjellene på to nesten helt like tegninger («Finn sju feil»). Klipp ut slike tegninger. Bruk et speil og se om speilbildet hjelper deg til å finne feilene lettere.
Materialer og utstyr
- lommespeil
- linjal